Čitateľská výzva 2019



V roku 2018 bolo mojim cieľom prečítať dvanásť kníh, čiže jednu knihu za mesiac. Podarilo sa mi ale celkovo prečítať sedemnásť! Takže tento rok som sa rozhodla dať si za cieľ sedemnásť kníh, to sa mi podarilo už v Októbri. Do konca roka som teda prečítala 20 kníh! Je úžasné sledovať ako sa moja rýchlosť čítania zlepšuje každým rokom. Taktiež si myslím, že by som to nedokázala bez bookstagramu. Ďakujem vám za motiváciu a podporu mojich čitateľských návykov.

Tu sú knihy ktoré som v roku 2019 prečítala:

1.     Kráľovstvo Popola 3/5 – Sarah J Maas
      Táto obrovská kniha je záverom série Trón zo skla a napriek tomu, že sa mi séria veľmi páčila, posledná kniha bola sklamaním. Bola nedbalo napísaná, našla som diery v príbehu a tie najzaujímavejšie a najdôležitejšie časti boli z knihy vynechané zatiaľ čo tam bola bezodná nudná romantika. Musím uznať, že kniha uzavrela všetky otvorené konce, vďaka Bohu. Ak chcete čítať moju celú recenziu (pozor sú tam spoilery) choďte tu.

2.     Žiadne Prudké Pohyby 3/5 – Maxim E Matkin
      Po tom ako som žila vo svete Sarah J Maas viac než 6 mesiacov predávkovala som sa žánrom YA a preto som si vybrala knihu od môjho obľúbeného slovenského autora.
      Táto satirická, sarkastická a protichodná súčasná literatúra bola presne to, čo som potrebovala, napriek tomu že to nebola Maximova najlepšia vec. Celú recenziu v slovenčine nájdete tu

3.     Krutý Princ 2/5 – Holly Black
      Chcela som samostatnú dospelácku fantasy a nie mládežnícku sériu. Urobila som zle, keď som začala túto knihu? Áno, veľmi zle.
      Väčšina knihy sa mi nepáčila. Príbeh bol plytký, svet nebol skoro vôbec domyslený... ale o tom viac v mojej recenzii. Tiež som neznášala vzťahy medzi hlavnými postavami boli úplne toxické. Mňa kedysi šikanovali a poviem vám, že sa do takých ľudí nezamilujete a neznie to reálne ani vo fantasy svete. Veľmi slabá kniha, takže v sérii nebudem pokračovať.

4.     Zvláštne šťastie 4/5 – Maxim E Matkin
      Po tom fiasku som sa vrátila späť na súčasnú slovenskú literatúru a dúfala som, že ak budem čítať iné žánre, tak sa vyliečim z toho predávkovania sa fantasy a YA.
      Táto Maximovka sa mi veľmi páčila. Zaznamenáva určité reálne udalosti zo Slovenského diania... tak trochu... niektoré postavy sa dajú spojiť so reálnymi ľuďmi, ale pochybujem že sa ocitli v situáciách, ktoré opisuje kniha. Nebol to skutočný príbeh, ale správa ktorú nám autor odkazuje je veľmi dôležitá. Najmä po vražde investigatívneho reportéra minulý rok. 

5.     Zbožnujem Paríž 1/5 – Lindsey Kelk - nedokončené
      Túto knihu som začala čítať v jeden letný Augustový deň keď som sa nudila. Doteraz to ľutujem. Túto knihu som nedokončila a je to jedna z mála kníh ktoré som vzdala. Skúšala som sa držať mimo YA a fantsy a tak som skúsila romantiku. Ale táto kniha bola niečo hrozné, zobrazuje mladú ženu vo veľmi zlom svetle. Ide proti všetkým mojím feministickým ideálom. Ešte stále som nenašla slová na to aby som na túto knihu napísala recenziu.

6.     Môj príbeh 5/5 – Michelle Obama
      Po ďalšom fiasku som potrebovala nejakú feministickú dávku. A TLIESKAM! Michelle Obama je neskočne inšpiratívna. Silná, samostatná a inteligentná žena z ktorej by sme si mali všetci brať príklad. V knihe boli všetky témy, ktoré vo mne silo rezonujú: rovnosť, feminizmus a rasizmus. Páčilo sa mi ako kniha s ľahkosťou spájala politiku s rodinným životom. Štýl písania bol excelentný a napriek ťažkým témam táto kniha nebola nikdy nudná. Cela recenzia je tu.

7.     Tŕnitá reč 4/5 – Leigh Bardugo
       Leigh Bardugo je jedna z populárnych autorov od ktorých som doteraz nič nečítala. Toto bola moja prvá kniha z Grishaverse do ktorej som skočila, za čo vďačím mojej kamarátke Sophii (@Sophias_bookemporium Instagram). To ona ma presvedčila na spoločné čítanie. Myslím, že bol dobrý nápad vybrať knihu s krátkymi poviedkami, pretože sme to vedeli ľahko organizovať. Diskutovali sme o knihe a veľmi ma to bavilo, obe sme mali skvelé pripomienky a komentáre. Moja celá recenzia na knihu je tu.

8.     Time Crawlers 2/5 – Verun Sayal
      Túto knihu som dostala od autora výmenou za úprimnú recenziu. Milujem sci-fi a to bol jediný dôvod, prečo som sa rozhodla to risknúť a prečítať si 6 krátkych poviedok. Nič som od tejto knihy neočakávala, toto mohla byť tá najlepšia kniha alebo tá najhoršia. 
      Jediné čo vám ku tejto knihe poviem je, že autor má veľa priestoru na zlepšovanie sa. Verun je začínajúci autor, ktorý si zjavene neurobil žiadny výskum „Ako sa píše kniha.“
      Nápady na príbehy sú fajn, no niektoré dôležité elementy chýbali (pozadie postáv napr.). Sci-fi je pritom veľmi náročný žáner a autor musí disponovať množstvom informácii o tom čo píše aby sa príbeh zdal reálny.

9.     Klan 3/5 – Adrinane Young
      Táto autorka bola na, YALC 2019, festivale mládežníckej literatúry v Londýne a preto som sa dohodla s niekoľkými dievčatami z Instagramu na spoločnom čítaní Klanu - jej prvej knihy. Príbeh nebol ničím prelomový no to kde sa odohrával bolo výborné! Štýl písania bol príjemný a dobre sa to čítalo.
10.  Navždy 3/5 – Maya Sinay
      Ďalšia romantika a ďalší slovenský autor. Túto knihu som vyhrala v hashtagovej súťaži. Na začiatku sa mi zdala hlavná hrdinka trochu otravná, ale počas deja sa jej charakter trochu pozmenil a potom sa to už dalo zvládať. Polovicu tejto knihy som zhltla za jeden deň. Nie preto, že by bola tak neskutočne dobrá, ale preto že sa čítala jednoducho a ľahučko. Taká pohodička. Nie je to najlepšia kniha na svete, ale ak je vonku pekne a chcete knihu ku káve tak toto je ono! Cela recenzia je tu.

11.  Nikdekoľvek 5/5 – Neil Geiman
      Jedna z najlepších kníh aké som v poslednej dobe čítala. Neil je majster spisovateľ a jeho knihy sú proste neuveriteľné. Hranice medzi realitou a fantáziou sa prelínajú tak prirodzene, že neviete kde jedno končí a druhé začína. Postavy majú rozdielne charakterové črty a osobnosti. Štýl písania je jedinečný. Neilove knihy buď zbožňujete alebo neznášate. Moja celá recenzia na knihu je tu.

12.   Na konci obaja naozaj umrú 4/5 – Adam Silvera
      Táto kniha mi zlomila srdce. Veľmi sa mi páčilo, ako bola napísaná z dvoch uhlov pohľadu a to ako preskakoval medzi dvoma hlavnými postavam.
      Celý koncept knihy bol skvelý, pretože zbožňujem sci-fi tak viem ozaj doceniť ten malý futuristický element. Koniec knihy bol najhorší a najlepší zároveň. 

13.  Harry Potter a Kameň Mudrcov 5/5 - J.K. Rowling
      Po desiatich rokoch som sa rozhodla znova čítať knihy o Potterovi. Táto prvá časť série ma preniesla späť do detstva. Uplne som zabudla, aký úžasný je svet Rowlingovej. Zabudla som ako do hĺbky je príbeh premyslený bez toho aby prezradil priveľa príliš skoro. A uplne som zabudla, aký neuveriteľný sú Harry, Ron a Hermiona.

14.  Harry Potter a Tajomná Komnata 4/5 – J.K. Rowling
      Neviem prečo, ale Komnatu som si užila menej ako prvú knihu. Toto bola prvá HP kniha ktorú som čítala ako dieťa pred rokmi a od vtedy to bola moja obľúbená kniha. Toto sa ale pravdepodobne počas tohto čítania zmení.

15.  Priepasť 3/5 – Jozef Karika
      Rozhodla som sa pomedzi Harryho vopchať ďalšiu slovenskú knihu. Prečítala som ju približne za dva týždne, čo je na moje pomery rýchlo. Musím sa priznať že som touto knihou trochu sklamaná a nebola až tak dobrá, ako som čakala. Príliš často sa info v knihe opakovalo a niekde v strede dej upadol do akejsi nudy a nikdy sa z nej nevyšplhal (dvojzmysel úmyselný). Priepasť je druhá kniha od Kariku, ktorú som prečítala a po Trhline som mala dosť vysoké očakávania. Cela recenzia je tu.

16.  Harry Potter a väzeň z Azkabanu 5/5 – J.K. Rowling
      Tretia kniha v sérii a konečne sa dostávame ku serióznym témam. Už je viac-menej jasné, ako funguje čarodejnícky svet a Rowlingová sa nebojí zobudiť duchov minulosti, aby nám povedali viac o Harrym a o ostatných postavách. Dozvieme sa viac o tom, čo sa stalo počas noci keď boli Harryho rodičia zavraždený. Táto kniha je skvelá, ale úplne iná keď ju čítam ako dospelá. Mala som pocit, že je to úplne iný príbeh keďže teraz som sa nesústredila na dej ale vedela som si pospájať aj informácie medzi riadkami. Od tejto knihy sa svet Pottera sa pomaly premieňa na umelecké dielo...

17.  V Znamení Ametystu 4/5 – Majka Danihelova 
      Slovenské fantasy knihy sú stále ojedinelé. V Znamení Ametystu je prvá slovenská fantasy ktorú som čítala a som veľmi milo prekvapená. Kniha je plná detailov a svet je výborne prepracovaný vrátane legiend a histórie. Niekedy bolo tých informácií na prvú knihu v sérií priveľa naraz, až to bolo mätúce. Hlavná hrdinka sa mi páčila a jej vývoj počas knihy bol dobre napísaný. Toto bola prvá kniha od mladej autorky a bolo to skvelé čítanie. Záver knihy ma nechal sedieť na okraji stoličky a postaral sa o jedno veľké prekvapenie. Už sa neviem dočkať na pokračovanie knihy.  

18. The Girl of Ink and Stars 5/5  -  Kiran Millwood Hargrave
      Do tohto príbehu som sa zatúlala úplne naslepo. Knihu som si kúpila pretože sa mi páčila obálka a nesmierne milo ma kniha prekvapila. Táto detská literatúra mala rýchli spád a krátke ale perfektné opisy. Veľmi dobré bolo, že táto kniha nevynechala ani dospelákov a napriek tomu že hlavná hrdinka je dieťa dospelí boli vždy na blízku a snažili sa vysporiadať s udalosťami. Dej bol jednoduchý, ale vôbec nie nudný. Všetko v knihe bolo prepojené a každá informácia bola znova použitá.

19.  The Travelling Cat Chronicles (Kroniky Mačky Cestovateľky) 4/5 - Hiro Arikawa
      Od tejto knihy som očakávala veľa. Doteraz som nečítala nič od Japonského autora ale veľa som o tejto knihe počula. Prvá časť knihy bola mierne nudná. V knihe bolo veľa spomienok a preskakovanie z minulosti do prítomnosti – toto v knihách nie veľmi obľubujem. Nevedela som sa stotožniť so žiadnou postavou a odlišná kultúra mi celé čítanie ešte viac sťažovala. Niektoré veci ktoré sú u nás len mierna nepríjemnosť boli v knihe veľkým problémom. Chýbalo mi tam viac častí napísaných z pohľadu mačky. Toto všetko sa zmenilo v druhej časti. Skoro celá druhá časťbola napísaná z mačacej perspektívy. Bolo to úžasné a aj napriek tomu, že som uhádla priskoro ako kniha skončí, plakala som.

20.  Harry Potter a Ohnivá čaša 5/5 – J.K. Rowling
      Táto kniha je temná. Veľmi temná. A veľmi dobrá. Na neskutočne veľa vecí som zabudla od posledného prečítania a práve vďaka tomu som si knihu znova užila. Po prvýkrát v sérii sa na pozadí hlavného príbehu o Harrym odohráva viac príbehov naraz a dozvedáme sa o nich len ojedinele vďaka tomu že Harry si nechtiac vypočuje niekoho rozhovor. Všetko je vysvetlené na konci a je to dych berúce odhalenie! Tajomná komnata bola vždy moja obľúbená HP kniha, ale po tomto znovu prečítaní je to Ohnivá Čaša.... ale.... ešte ma čakajú ďalšie knihy...

Ako sa darilo v roku 2019 čítaní vám? Čítali ste niektoré z týchto kníh? Nechajte mi komentár pod článkom alebo mi napíšte na Instagrame na @bookatiepillar.


No comments:

Post a Comment

copyright © . all rights reserved. designed by Color and Code

grid layout coding by helpblogger.com