Navždy by Maya Sinay 3/5


Dovoľte mi hneď na začiatok povedať, že ja nie som romantická duša. Neverím v lásku na prvý pohlaď, alebo na ‘naveky vekov amen’. Ja som z tých praktických a triezvych žien, ktoré vedia, že čo príde môže odísť, veria v rovnoprávnosť, sebaisto bojujú za svoju individualitu a odvážne hovoria o svojej menštruácii. Ani jedna z romantických kníh, ktoré som čítala nekorešponduje s týmito mojimi charakteristikami a preto sa mi len ťažko stotožňuje s postavami v romantických príbehoch. Prečo nemôžeme mať romantickú knihu o silnej žene, ktorá sa vie postarať o seba, usporiadať si život a dosiahnuť svoje ciele? O žene, ktorá miluje muža nie preto, že ho potrebuje, ale pretože ho jednoducho ma rada? (Ak takúto knihu poznáte, určite mi napíšte.)

Ako som sa teda dostala k čítaniu romantickej knihy? Vyhrala som ju v hashtagovej súťaži organizovanej na Instagrame #citamenasich. Dlho ležala na poličke, pretože fantasy a young adult mali prednosť. No ako to býva, tuším som sa týmito dvoma žánrami predávkovala a ostala som úplne znechutená.

Vtedy prišlo na lámanie chleba, už som nechcela ani vidieť víly, elfov či fae. Mala som ich po krk, a stále mám. Takže som stála asi pätnásť minút pred mojou knihovníčkou a pozerala som bezradne na knihy. Nevedela som sa rozhodnúť, ktorú mam čítať. Po tých dlhých minútach som sa teda rozhodla pre experiment: zoberiem do ruky neprečítanú knihu, prečítam prvú stranu a ak ma zaujme čo i len trošičku a budem mať náladu pokračovať na stranu dva, tak dám knihe šancu.
No a kniha Navždy sa takto dostala do mojich rúk. Nemyslite si, že prvá strana je niečo nevídane, pravé naopak, po prečítaní som nebola nijako ohúrená, alebo užasnutá. Jednoducho sa to dobre čítalo. Ľahko napísané a nič svetoborné bolo čo som v tom okamihu potrebovala. Ak mám byť úplne úprimná, prvá myšlienka, ktorú som pri tejto knihe mala bola: “Moja sestra a ja sme zvykli písať podobné veci keď sme mali našu fan fiction mániu.”

Po prečítaní knihy som názor nezmenila, ale sú v živote čitateľa chvíle, keď pravé takáto kniha dobre padne. Príbeh Funny ma nič nenaučil, nič nevyriešil, nedonútil ma zamyslieť sa … jediné, čo som z tejto knihy mala bolo relax a pobavenie a úprimne som prekvapená, ako dobre mi to padlo.

Hlavnou postavou je Funny. Mladá slečna alebo žena, ktorá je profesionálna basketbalistka a študuje na vysokej škole. Zo začiatku som nad ňou prevracala oči. Bola úplný opak všetkého v čo ja verím. Potrebovala, aby sa o ňu vždy niekto staral a zachraňoval ju. Bola nemotorná, dostala sa do problémov, nevedela si veci vyriešiť sama, klasická „Bella Swan“. Už-už som to čítanie chcela vzdať. keď sa udialo niečo so som vôbec nečakala. A vďaka tejto jednej udalosti som čítala ďalej.

Teraz po dočítaní knihy mi je jasné, že sa autorka knihy snažila o vývoj postavy. Funny sa časom zmenila. Vývoj jej postavy nebol tak úplne podľa mojich predstav a bol úplne minimálny, ale bol. Funny dospela a niektoré veci si zrazu vedela vyriešiť sama a to sa mi na tejto knihe páčilo.
Bohužiaľ, tak ako som očakávala kniha bola plná klišé a presladených scén. Keby môj priateľ urobil niečo také, asi by som to v tomto vzťahu nevydržala. Nekonečne telefonáty typu: ‚Si v poriadku? ‘ mi prišli trochu prisilné. A hlavne v prípadoch napríklad ak Funny zaspala a niekto sa jej snažil dovolať a potom z toho robil veľké haló, že nezdvihla telefón. Toto ja naozaj nemusím. Napriek tomu, že je niekto vo vzťahu môže mať chvíľku pre seba. Nemusíme byt pod úplným drobnohľadom partnera.
Mám pocit, že pointa romantických kníh je v tom, že počas čítania by som mala túžiť, aby aj môj reálny vzťah bol taký ako ten literárny. Ale u mňa je to väčšinou naopak. Väčšinou som šťastná že neradím s takým človekom ako je v romantickej knihe, lebo asi by som ho nahlásila polícii.
Romantické knihy proste nie sú pre mňa...

Nechápte ma zle, ja mám rada romantiku v knihách, napríklad Aelin a Rowan alebo Manon a Dorian z Trónu zo Skla. Agneška a Drak z Uprooted. Zachraňujú jeden druhého, ale vedia sa postarať samy o seba. Sú rovnocenní partneri a nepotrebujú, aby sa ten druhý o nich staral. Sú spolu z jedného jediného dôvodu: Pretože sa majú radi.

Ak toto nie je to najromantickejšie čo existuje, tak potom neviem. Ak toto je skutočná, nezištná láska prečo o takýchto vzťahoch nečítame v romantických knihách?



No comments:

Post a Comment

copyright © . all rights reserved. designed by Color and Code

grid layout coding by helpblogger.com